16 نوامبر 2023- مطالعه قابل توجه و جدید بر روی بیش از 80هزار بیمار در سنگاپور نشان می دهد که کنترل فشار خون می تواند جان افراد بزرگسال آسیایی مبتلا به دیابت نوع 2 را نجات دهد. اما فشار خون چقدر باید پایین بیاید؟

در یک مطالعه جدید که در مجله انجمن قلب آمریکا منتشر شد، محققان به رهبری دانشکده پزشکی Duke-NUS، بررسی کردند که چگونه سطوح مختلف فشار خون با خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی در بزرگسالان آسیایی مبتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است.

این مطالعه نشان داد که کمترین خطر در فشار خون سیستولیک (عدد بالایی در خوانش فشار خون) 120-129 میلی متر جیوه بود. هنگامی که سطح سیستولیک به 130 میلی متر جیوه یا بالاتر رسید، خطر به شدت افزایش یافت. برای فشار دیاستولیک (عدد پایینی در خوانش فشار خون)، کمترین خطر در حدود 80-89 میلی متر جیوه بود. سطوح بالای 90 میلی متر جیوه در افراد مسن این خطر را افزایش می دهد.

با این حال، این مطالعه همچنین نشان داد که فشار دیاستولیک زیر 70 میلی‌متر جیوه به طور متناقضی باعث افزایش خطر قلبی عروقی می‌شود.

پروفسور تازین جعفر، نویسنده ارشد این مطالعه، از برنامه تحقیقات خدمات و سیستم‌های سلامت(HSSR)  در Duke-NUS، توضیح داد: فشار دیاستولیک زیر 70 میلی‌متر جیوه می‌تواند به طور بالقوه برای بیماران مبتلا به دیابت مضر باشد، اگرچه مشخص نیست که آیا این ارتباط مستقیماً علت آن بوده است یا خیر.

او افزود: تحلیل ما بر نیاز به کنترل فشار خون سیستولیک بالا به کمتر از 130 میلی متر جیوه و ارزیابی دقیق خطرات در صورت کاهش شدید فشار خون دیاستولیک در بیماران مبتلا به دیابت، تاکید دارد. پروفسور جعفر، یافته های این مطالعه را در نشست سالانه انجمن قلب آمریکا در فیلادلفیا، ایالات متحده ارائه کرد.

این یافته ها از دستورالعمل های بالینی حمایت می کند که اهداف سیستولیک زیر 130 میلی متر جیوه را در بیماران دیابتی برای محافظت در برابر بیماری قلبی و سکته توصیه می کنند. اما محققان پیشنهاد کردند که در مورد کاهش شدید فشار خون دیاستولیک به کمتر از 70 میلی متر جیوه محتاط تر باشید.

به گفته ی محققان، این نتایج به ویژه با جمعیت های آسیایی مرتبط است زیرا جمعیت‌های آسیایی با نرخ‌های بالا و فزاینده ی دیابت مواجه هستند که خطر عروقی بیشتری نسبت به جمعیت‌های غربی را به همراه دارد.

مطالعات در مورد رابطه ی بین فشار خون و خطر قلبی عروقی در بیماران دیابتی آسیایی نتایج متناقضی را گزارش کرده‌اند، برخی گزارش کرده اند که کاهش شدید آن به کمتر از  130 تا 120میلی‌متر جیوه، خطر را در مقایسه با اهداف استاندارد کمتر از 140 میلی‌متر جیوه، به‌ویژه در بیماران جوان‌تر، بیشتر کاهش می‌دهد، در حالی که برخی دیگر هیچ کاهش خطر بیشتری را با کاهش فشار خون سیستولیک زیر 140 میلی متر جیوه پیدا نکردند. این یافته‌های متفاوت ممکن است به تفاوت‌های مطالعه در توزیع سنی، روش‌های ارزیابی فشار خون، دوره‌های پیگیری و تعدیل عوامل مخدوش‌کننده مربوط باشد که باعث می‌شود اهداف فشار خون بهینه برای جمعیت‌های آسیایی مبتلا به دیابت نامشخص باشد.

پروفسور جعفر اظهار داشت: با وخامت نگران کننده جهانی در کنترل فشار خون، از جمله در ایالات متحده و اینجا در سنگاپور، این مطالعه یادآوری فوری نیاز به مدیریت موثرتر فشار خون در افراد مبتلا به دیابت است. پزشکان و بیماران باید با هم کار کنند تا فشار سیستولیک بالا را از طریق مداخلات شیوه زندگی و داروها کاهش دهند و در عین حال سطوح دیاستولیک و سلامت کلی را زیر نظر داشته باشند.

پروفسور جعفر با تاکید بر نیاز به تلاش‌های چند بخشی برای کنترل بهتر فشار خون، افزود: دستیابی به اهداف بهینه نیازمند همکاری بین دولت، سیستم‌های مراقبت بهداشتی، سازمان‌های اجتماعی و سایر شرکا برای بهبود دسترسی به دارو و ترویج سبک زندگی سالم‌تر است.

پروفسور جعفر و همکارانش داده های بیمارانی را که در رجیستری دیابت SingHealth ثبت شده بودند- که یک پایگاه داده چند مرکزی بزرگ است- تجزیه و تحلیل کردند. محققان ارتباط بین سطوح مختلف فشار خون سیستولیک و دیاستولیک و خطر مرگ و میر قلبی عروقی را طی هفت سال پیگیری بررسی کردند.

آنها تجزیه و تحلیل های دقیقی را انجام دادند و عواملی مانند سن، جنسیت و بیماری قلبی موجود را در نظر گرفتند. چندین تجزیه و تحلیل حساسیت، استحکام نتایج را تایید کرد.

یکی از نویسندگان این مطالعه، پروفسورBee Yong Mong ، دانشیار بالینی از برنامه بالینی آکادمیک پزشکیSingHealth Duke NUS، و رئیس و مشاور ارشد بخش غدد درون ریز در بیمارستان عمومی سنگاپور،گفت: ابتکارات تحقیقاتی، برای ترجمه دستورالعمل های مبتنی بر شواهد به عمل در دنیای واقعی حیاتی است. هدف گروه ما افزایش استراتژی هایی برای افزایش کنترل فشار خون و کاهش خطر قلبی عروقی در جمعیت های آسیایی مبتلا به دیابت است.

پروفسور Patrick Tan، معاون ارشد تحقیقات در Duke-NUS، در مورد پیامدهای سلامت عمومی این یافته ها اظهار داشت: با افزایش نرخ دیابت و فشار خون در بسیاری از مناطق آسیا، این مطالعه بینش های مهمی در مورد اهداف فشار خون مبتنی بر شواهد ارائه می دهد که خطر مرگ و میر قلبی عروقی را کاهش می دهد. ما امیدواریم این موارد به تقویت تلاش ها برای اجرای مدیریت بهینه فشار خون کمک کند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-11-optimal-blood-pressure-cvd-mortality.html